ساختار کلی رولبرینگهای بشکهای:
رولبرینگهای بشکهای (Spherical Roller Bearings) دستهای از رولبرینگها هستند که برای تحمل بارهای شعاعی سنگین و همچنین بارهای محوری در هر دو جهت طراحی شدهاند. ویژگی منحصربهفرد آنها، قابلیت خودتنظیمی است که به آنها اجازه میدهد ناهمراستاییهای زاویهای بین شفت و محفظه را تا حدودی جبران کنند. ساختار اصلی این رولبرینگها به شرح زیر است:
رینگ داخلی (Inner Ring): معمولاً دارای دو مسیر غلتش قوسی شکل است که نسبت به محور بیرینگ زاویهدار هستند. در برخی طراحیها، رینگ داخلی ممکن است بدون لبه باشد.
رینگ خارجی (Outer Ring): دارای یک مسیر غلتش کروی مشترک است که مرکز انحنای آن با محور بیرینگ منطبق است. این سطح کروی به غلتکها اجازه میدهد تا خود را تنظیم کنند.
غلتکهای بشکهای (Spherical Rollers): عناصر غلتانی این بیرینگها به شکل بشکه یا استوانه با سطح خارجی محدب هستند. این شکل به آنها اجازه میدهد تا در مسیر غلتش کروی رینگ خارجی حرکت کنند و ناهمراستایی را تحمل نمایند. رولبرینگهای بشکهای معمولاً دارای دو ردیف غلتک هستند.
قفسه (Cage یا Retainer): قفسه وظیفه نگهداری غلتکها در فواصل منظم و جلوگیری از تماس آنها با یکدیگر را بر عهده دارد. جنس قفسهها میتواند از فولاد، برنج یا پلیمر باشد. در رولبرینگهای بشکهای، قفسهها معمولاً از نوع پنجرهای (Window Cage) یا شانهای (Comb Cage) هستند و ممکن است حول رینگ داخلی یا خارجی هدایت شوند.
حلقه راهنما (Guide Ring): در برخی از طراحیهای رولبرینگهای بشکهای، یک حلقه راهنما در وسط دو ردیف غلتک قرار میگیرد تا غلتکها را به درستی هدایت کند. این حلقه میتواند حول رینگ داخلی یا قفسهها متمرکز باشد.
انواع طراحیهای رولبرینگ بشکهای:
تفاوت در طراحی داخلی، به ویژه در نوع قفسه و وجود یا عدم وجود لبههای رینگ داخلی، منجر به انواع مختلفی از رولبرینگهای بشکهای میشود که هر کدام برای کاربردهای خاصی مناسب هستند. برخی از پسوندهای مورد استفاده برای نشان دادن این تفاوتها عبارتند از:
C و CC: دارای غلتکهای متقارن، رینگ داخلی بدون لبه و قفسههای فولادی پنجرهای.
E: دارای غلتکهای متقارن و رینگ داخلی بدون لبه.
CA: دارای غلتکهای متقارن و لبههای نگهدارنده روی رینگ داخلی و قفسه برنجی ماشینکاری شده.
E1: طراحی مشابه E با مواد و فرآیندهای ساخت بهبود یافته برای افزایش طول عمر.